5 Tanda Mengerikan Sebelum Kiamat Terjadi

Assalamualaikum bloggers

Saya nak kongsikan 5 tanda mengerikan sebelum kiamat terjadi. Sumber daripada lampu islam. tak salah kongsi benda baik untuk ingatkan orang islam semua. Semoga bermanfaat ;)

1. Tiga Tanah Longsor


Di antara tanda-tanda besar hari kiamat adalah tiga tanah longsor yang akan terjadi. Satu akan terjadi di Timur, satu di Barat, dan satu di Jazirah Arab. Tidak banyak informasi tentang peristiwa ini, dan karena itu tidak banyak yang bisa dijelaskan lebih lanjut. Namun, penafsir hadits terkenal ibn Hajar mengatakan bahwa tanah longsor adalah kejadian yang sudah lumrah terjadi. Oleh karena itu, menurut pendapat beliau, ada kemungkinan bahwa ketiga tanah longsor yang akan terjadi sesaat sebelum hari kiamat berkekuatan sangat besar dengan tingkat kerusakan yang luar biasa, hal itulah yang membedakan tanah longsor ini dengan tanah longsor yang sudah sering terjadi. [1] Wallahu’alam.
2. Kabut Asap


Di antara tanda-tanda besar yang disebutkan oleh Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam, adalah adanya asap. Allah berfirman tentang kejadian ini dalam Quran:
"Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih." (Quran 44: 10-11)
Sekali lagi, selain apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah, sangat sedikit hal yang dapat dijelaskan mengenai tanda ini. Namun, ada hadits dimana Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
"Sesungguhnya, Tuhan kalian telah memperingatkan tentang tiga [hal]: Kabut yang meliputi orang beriman seperti penyakit pilek dan meliputi orang kafir dimana kabut itu mengepul sampai-sampai keluar dari telinganya."
3. Terbitnya Matahari dari Barat 


Menurut sejumlah besar ahli tafsir Quran, berdasarkan hadits-hadits Rasulullah, huruf yang dicetak tebal dari ayat berikut ini mengacu pada fenomena terbitnya matahari dari Barat sebelum terjadinya hari kiamat:
"Yang mereka nanti-nanti tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (untuk mencabut nyawa mereka) atau kedatangan (siksa) Tuhanmu atau kedatangan beberapa tanda dari Tuhanmu. Pada hari datangnya tanda dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah: "Tunggulah olehmu sesungguhnya Kamipun menunggu (pula)." (Quran 6: 158)
Dalam sebuah hadits sahih, Rasulullah membacakan ayat ini setelah menjelaskan bahwa manusia akan melihat terbitnya matahari dari Barat. Sahih Bukhari meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda:
"Kiamat tidak akan datang sampai matahari terbit dari Barat; dan ketika matahari terbit (dari Barat) dan orang-orang melihatnya, mereka semua akan beriman. Dan itu adalah (waktu) ketika tidak ada gunanya apabila seseorang baru beriman pada waktu itu. Kemudian beliau membacakan ayat lengkap (6: 158).”
Tanda ini begitu jelas sehingga tidak ada lagi orang-orang yang akan meragukan atau menolak untuk beriman setelah melihatnya. Ketika seseorang melihat tanda alam ini, kenyataan akan membuatnya tersadar, oleh karena itu, tidak ada lagi ujian atau tes. Bahkan, pada saat itu, ujiannya telah berakhir dan umat manusia sudah melihat dengan mata kepalanya sendiri bahwa kehidupan dunia adalah ujian. Itulah sebabnya orang yang baru beriman tidak akan ada artinya pada waktu itu dan keimanannya tidak akan diterima oleh Allah. [2]
Namun, sebelum tanda ini terjadi, pintu untuk bertobat kepada Allah masih terbuka lebar, betapa besar kasih sayang Allah dan juga Dia Maha Adil dan Bijaksana. Dalam Sahih Muslim, Rasulullah shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
"Barangsiapa yang mencari ampunan (dari Allah) sebelum terbitnya matahari dari barat (sebelum hari kiamat), Allah akan menyambutnya dengan ampunan."
Terbitnya matahari dari Barat adalah salah satu dari tiga tanda yang sangat jelas tentang hari kiamat. Rasulullah bersabda:
"Ketika tiga tanda muncul keimanan tidak akan ada artinya bagi orang-orang yang sebelumnya tidak beriman: Terbitnya matahari di tempatnya terbenam, Dajjal, dan binatang melata di bumi." [3]
Sahih Muslim juga meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda:
"Tanda pertama [4] adalah terbitnya matahari dari barat, munculnya binatang di hadapan manusia di pagi hari, dan setelah terjadinya tanda yang pertama, tanda kedua tidak lama akan mengikutinya."
Selanjutnya kita akan membahas tanda berikutnya yaitu munculnya binatang melata di bumi.
4. Binatang Melata di Bumi


Allah berfirman dalam Al-Quran,
"Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami." (an-Naml 27:82).
Ayat ini menjelaskan tentang binatang melata yang akan muncul dari bumi sebelum hari kiamat.
Ketika binatang itu datang, ia akan memberitahukan kepada manusia tentang siapa saja yang beriman dan yang kafir. Ahmad meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda:
"Binatang itu akan muncul dan dia akan menandai manusia di hidungnya. Orang-orang kemudian akan menjalani hidup dengan tanda ini sampai-sampai ketika seseorang akan membeli seekor unta dan ketika dia ditanya, 'Dari siapa kau membelinya?’ Ia akan menjawab, 'Dari dia yang menandai orang-orang.'" (Al- Albani)
5. Api yang Akan Mengumpulkan Manusia

Ini adalah yang tanda besar terakhir dari hari kiamat. Setelah ini terjadi, kiamat sudah sangat dekat. Sahih Muslim meriwayatkan hadits dimana Rasulullah menjelaskan sepuluh tanda-tanda besar yang berakhir dengan, "pada akhirnya api yang membakar akan muncul dari Yaman, dan akan mengumpulkan manusia ke tempat mereka berkumpul." Kita tidak bisa membayangkan betapa besarnya kobaran api ini dan horor (rasa takut yang teramat sangat) yang hinggap pada hati setiap manusia yang menyaksikan api ini. Setelah ini, yang akan terjadi adalah kiamat dan dibangkitkannya umat manusia untuk diadili Tuhan mereka.
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Cat Town Seremban 2

Assalamualaikum Bloggers.

Saya saja nak kongsi dengan korang semua tentang tempat kucing di Seremban 2 iaitu Cat Town. Siapa dah pergi? Saya belum pergi. Saya tengok kat instagram je. jelessss tengok mereka yang dah pergi. Saya belum berpeluang lagi untuk pergi. InshaAllah nanti pergi dengan adik adik. sebab semua suka kucing.

Walaupun saya belum pergi, saya dah tahu dah nama kucing-kucing yang ada kat sana . Haaa mana saya tahu? huhuhu saya godek website dia lah. Kalau dah minat kucing, semua benda nak cari pasal kucing. hahaha, ini antara kucing yang ada kat sana. Semuanya comel loteh gebusssss gebussss semuanya. Tunggulah saya pergi sana gomol awak semua hahaha.

Boleh lah ajak ahli keluarga ke teman istimewa ke bermain dengan kucing kucing ni. boleh hilangkan tension korang tu :p
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Langkah Mendekatkan Diri Dengan Allah

Assalamualaikum bloggers.

Saya nak kongsi cara untuk mendekatkan diri dengan Allah. dunia semakin tua, dunia semakin meninggalkan kita, kiamat semakin hampir....sedar atau tidak kena mesti sedar bahawa kematiaan makin hampir...takut takut kita tak sempat nak dekatkan diri dengan Allah...


Bersyukur kepada Allah Ta’la
Bagaimana mungkin seorang Muslim itu gelisah dan tidak bahagia hidupnya. Padahal, nikmat Allah mengalir dalam diri dan keidupannya dengan begitu deras dan tak pernah henti. Aid Al-Qarni dalam bukunya La Tahzan mengingatkan, “Ingatlah setiap nikmat yang Allah anugerahkan kepada Anda. Karena Dia telah melipatkan nikmat-Nya dari ujung rambut hingga ke bawah kedua telapak kaki.”
Pesan tersebut memang patut kita renungkan. Karena di dalam Al-Qur’an Allah juga menegaskan bahwa nikmat Allah terhadap diri kita tak bisa dihitung jumlahnya.
وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah).” (QS:  Ibrahim [14]: 34).
Untuk itu, marilah kita berpikir dan merenung, sungguh Allah sangat memuliakan hidup kita. Bahkan, jika kita bersyukur sedikit saja misalnya, Allah sudah menyediakan buat kita tambahan nikmat yang sangat luar biasa. Sebaliknya, jika kita tidak bersyukur maka kehidupan kita akan semakin sempit, susah dan sulit.
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (QS: Ibrahim [14]: 7)
Berprasangka Baik pada Allah Ta’ala
Siapa di muka bumi ini orang yang hidup tanpa masalah? Semua orang memiliki masalah, tetapi Muslim yang baik tidak akan resah karena masalah, meskipun seolah-olah masalah itu sangat berat dan sangat membebani kehidupannya.Umumnya, orang sangat tidak mau dengan yang namanya masalah. Tetapi mau tidak mau hidup pasti akan berhadapan dengan masalah. Lantas bagaimana jika masalah itu terasa seolah sangat menyiksa? Tetap saja berprasangka baik kepada Allah. Karena Allah mustahil menzalimi hamba-Nya.
َعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui.” (QS: Al-Baqarah [2]: 216).
Terus bagaimana jika ternyata doa yang kita panjatkan kepada Allah Ta’ala seolah tak kunjung terkabulkan, tetaplah berprasangka baik dan jangan berhenti berdoa kepada-Nya.
Syeik Ibn Atha’illah dalam kitabnya “al-Hikam” menuliskan bahwa, “Tidak sepatutnya seorang hamba berburuk sangka kepada Allah akibat doa-doanya belum dikabulkan oleh-Nya. Dan sebaiknya bagi hamba, yang tidak tahu apa yang akan terjadi atas dirinya esok hari, segera melakukan introspeksi diri.”

Jika syukur dan husnudzon billah telah bisa kita lakukan, tahap berikutnya adalah membuang jauh sifat buruk sangka terhadap sesama. Karena buruk sangka terhadap sesama tidak memberikan dampak apa pun kecuali diri kita akan semakin terperosok dalam keburukan-keburukan. Oleh karena itu Islam sangat melarang umatnya memelihara sifat buruk tersebut.

“Jauhilah oleh kalian berprasangka (kecurigaan), karena sesungguhnya prasangka itu adalah sedusta-dustanya pembicaraan.” (HR. Bukhari).

Kemudian di dalam Al-Qur’an, Allah menegaskan;
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ
“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan pra-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari pra-sangka itu adalah dosa.” (QS: Al-Hujurat [49]: 12).
Jadi, sangat rugi kalau kita sampai membiarkan prasangka buruk bersarang dalam dada dan kepala kita. Karena selain tidak memberi manfaat positif, tanpa kita sadari, dosa kita justru terus bertambah dan hati kita semakin buruk serta mental kita juga akan semakin jatuh, naudzubillah.
Sebab menurut Dr. Ibrahim Elfiky dalam bukunya “Quwwat Al-Tafkir,” buruk sangka (berpikir negatif) adalah candu.
“Berpikir negatif adalah penyakt yang sangat berbahaya. Ia candu seperti narkoba dan minuman keras,” tulisnya.

Sabar dalam Ikhtiar
Langkah berikutnya agar hidup kita senantiasa bahagia adalah sabar dalam ikhtiar. Allah telah menetapkan suatu ketetapan (hukum) dalam kehidupan ini, di antaranya adalah hukum proses. Dimana sukses seseorang dalam hal apa pun tidak bisa dicapai secara instan, perlu waktu, kerja keras, konsentrasi dan pengorbanan yang tidak sedikit.

Untuk itu, sabarlah dalam ikhtiar. Jangan berpikir ingin cepat berhasil, apalagi kalau sampai menabrak rambu-rambu syariat. Lebih baik sabar, karena kalaupun hasil belum tercapai, setidaknya jiwa kita tenang, dan keyakinan akan pertolongan Allah akan datang semakin kuat.
Bahkan Allah akan senantiasa menyertai dan mencintai kita karena kesabaran kita. Umar bin Khaththab berkata, “Dengan kesabaran, kita tau makna hidup yang baik.”

Tawakkal kepada Allah
Akan tetapi, bagaimana jika ternyata harapan dari upaya dan pengorbanan yang kita lakukan tidak membuahkan hasil?

Tawakkal saja kepada Allah. Karena yang paling mengerti mana yang terbaik buat hidup kita hanyalah Allah bukan diri kita sendiri. Oleh karena itu, perkuatlah ketawakkalan kita kepada Allah Ta’ala.
Ibnu Hajar Al Asqolani berkata,“Tawakkal yaitu memalingkan pandangan dari berbagai sebab setelah sebab disiapkan.” Artinya, sebab bukanlah penentu, tetapi Allah Yang Maha Menentukan.
Dengan empat langkah tersebut, insya Allah kita akan selamat dari tipu daya setan dalam menjalani kehidupan sementara di dunia ini. Bahkan Allah akan senantiasa melindungi kita dan menambah kasih sayang-Nya kepada kita bersebab kita memang berharap hanya kepada-Nya dengan selalu bersyukur, berprasangka baik terhadap-Nya juga terhadap sesama, bersabar dan bertawakkal. Wallahu A’lam.*/Imam Nawawi Pimred Majalah Mulia 
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Rahsia Untuk Kekalkan Percintaan Jarak Jauh

Assalamualaikum bloggers


Bercinta jarak jauh ini sebenarnya ada kelebihannya yang tersendiri, yang paling ketara adalah dapat mengelak dari perbuatan yang terlarang. Kalau asyik berkepit kehulur-kehilir pun biasanya ada syaitan yang sentiasa berbisik untuk menyesatkan. Betul tak?

Ramai yang bercinta jarak jauh bertahun-tahun tetapi akhirnya ke jinjang pelamin juga. Hah, jadi dah terbukti, percintaan jarak jauh bukan sesuatu yang mustahil cuma perlu usaha keras lebih sedikit untuk mempertahankannya.

Untuk anda yang bercinta jarak jauh, di bawah ini kami kongsikan beberapa tips untuk memastikan perhubungan anda tidak pudar.
Rahsia Kekalkan Percintaan Jarak Jauh
  1. Kerap Berkomunikasi – Dalam setiap perhubungan, komunikasi adalah sesuatu yang sangat penting. Begitu juga dengan perhubungan jarak jauh, sebolehnya luangkan masa untuk berkomunikasi setiap hari. Tidak perlu bergayut berjam-jam di telefon sampai bil telefon melambung tinggi. Cukup sekadar menghantar mesej dan bertanya khabar, memaklumkan sedikit rutin harian dan berbincang hal-hal yang dirasakan penting. Dengan berkomunikasi, pasangan tidak akan rasa terpinggir atau diabaikan dan sebarang masalah dapat diatasi dengan segera.
  2. Berjumpa – Sebolehnya biarpun bercinta jarak jauh perlulah berjumpa walaupun untuk seketika. Tetapi ada juga pasangan yang langsung tidak berjumpa atas alasan-alasan tertentu. Jika hal ini terjadi kepada anda, maka anda perlu berbincang dengan pasangan punca ‘mengapa tidak dapat berjumpa’. Jika pasangan saling memahami dengan situasi yang dihadapi, maka ‘berjumpa’ bukan lagi satu isu yang besar.
  3. Kepercayaan – Bila bercinta perlu percaya. Jangan asyik cemburu buta sahaja. Percintaan jarak jauh perlukan kepercayaan yang berganda-ganda. Ini kerana anda tidak dapat melihat gerak-geri pasangan anda. Jadi anda perlu sentiasa berfikiran positif tentang pasangan anda.
  4. Setia – Bila dah saling percaya tu, perlulah tanam ‘kesetiaan’ dalam diri. Biarpun bercinta jarak jauh, anda perlu setia. Jangan bila rindu atau bosan dan pasangan tiada di sisi, anda guna kesempatan itu untuk curang pula. Kecurangan itu akan membunuh hubungan dan kepercayaan pasangan anda. Jadi ingat, jika anda sayangkan pasangan dan hubungan, anda perlu setia.
  5. Mohon Pada Allah – Sesungguhnya jodoh dan pertemuan, Allah yang tentukan. Sentiasa berdoa dan bermohon agar Allah pelihara hubungan anda dan pasangan anda. Dan semoga hubungan yang terbina itu berakhir di jinjang pelamin dan kekal bahagia sampai jannah.

sumber nota wanita
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Jenis Sarapan Yang Membantu Turunkan Berat Badan

Assalamualaikum bloggers


Jenis Sarapan Yang Membantu Turunkan Berat Badan
  1. Oat – Jika sebelum ini ada biasa makan nasi lemak atau roti canai sebagai sarapan, apa kata anda gantikan dengan pengambilan oats pula. Oats bukan sahaja rendah kalori tetapi akan membuatkan anda rasa kenyang untuk tempoh yang lebih lama.
  2. Telur – Antara menu yang mudah dihidangkan di waktu pagi adalah telur dadar atau telur separuh masuk. Telur rendah kalori tetapi kaya dengan kandungan protein.
  3. Smoothies – Ada segelintir yang memberi alasan, susah nak telan makanan di awal pagi. Jika anda juga berdepan masalah sebegitu, kami syorkan anda amalkan mengambil smoothies di waktu pagi. Anda hanya perlukan secawan susu rendah lemak dan kisarkan dengan buah-buahan yang anda gemari. Jangan lupa tambahkan ais masa nak mengisar. Buah-buahan kaya dengan vitamin dan susu pula tinggi kandungan kalsium. Jadi dengan minum segelas smoothies, anda sudah mendapat sarapan yang menyihatkan.
  4. Sandwich Tuna – Anda juga boleh bersarapan dengan makan sandwich tuna yang menggunakan roti gandum. Bukan roti putih ye. Pastikan anda tambahkan juga dengan sayur-sayuran seperti tomato, salad atau timun untuk mendapatkan satu sarapan yang lengkap dan berkhasiat.
  5. Pancake – Kebiasaannya kita buat pancake guna tepung gandum kan, tetapi untuk anda yang ingin kurus, apa kata anda cuba buat pancake dengan tepung jagung. Lepas itu taburkan dengan kekacang dan sedikit syrup.
  6. Buah-buahan dan Sayur-sayuran – Anda juga boleh amalkan mengambil buah atau sayur yang anda gemari sebagai sarapan anda. Dimakan mentah atau dikisar untuk dijadikan jus.
Semoga ia menjadi info yang berguna buat semua dan juga saya. Sebab saya pun jarang ikut benda benda macam ni sebab malas hahaha.

sumber nota wanita
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

7 Tips Elak Daripada Ditipu Peniaga Online

Assalamualaikum bloggers.

7 Tips Elak Kena Tipu Bila Membeli Barang Online
Di bawah ini dikongsikan 7 Tips Elak Kena Tipu Bila Membeli Barang Online. Semoga ianya dapat dijadikan panduan agar anda dapat membeli belah secara online dengan selamat.

1) Selidik Dulu Laman Web Jualan – Jika anda berminat untuk membeli secara online dari peniaga yang anda kenali dari laman sosial, pantau dahulu profil peniaga tersebut. Cari alamat laman web, kunjungi laman web tersebut. Baca komen dan teliti setiap artikel yang dikongsikannya. Jika anda rasa was-was kerana banyak komen negatif ataupun laman web jualannya seperti kosong dan tidak dikemaskini, eloklah anda elak dari membuat pembelian.

2) Ambil Kesempatan Menghubungi Peniaga Sebelum Membuat Pembelian – Selalunya peniaga yang menjual barang secara online akan meletakkan nombor telefon untuk dihubungi. Jadi sebelum membuat pembelian atas talian, pastikan anda hubungi dahulu peniaga tersebut. Selepas itu anda boleh perhatikan caranya memberi maklumbalas, cepat dan efisyen ataupun anda perlu menunggu lama sebelum mendapat respon. Tanya beberapa soalan tentang barang yang ingin anda beli dan teliti cara dia memberi penjelasan.

3) Cuba Dapatkan Pandangan Dari Pembeli Yang Lain – Jika anda betul-betul berminat untuk membeli sesuatu dari peniaga online, terlebih dahulu anda boleh bertanyakan pada pembeli yang lain atau dari rakan-rakan anda tentang pengalaman mereka membeli belah dari peniaga tersebut.

4) Lawat Fanpage Jualan – Selalunya peniaga online akan mempunyai fanpage mereka sendiri, paling tidak pun mereka akan berkongsi tentang barangan jualan di Facebook atau instagram peribadi mereka. Jadi anda boleh buat pemerhatian di situ. Peniaga online selalunya aktif memuat naik status baru sambil membuat promosi barang jualan. Sekiranya Facebook atau fanpage mereka nampak seperti langsung tidak aktif, eloklah anda fikir banyak kali sebelum membeli.

5) Luangkan Masa Baca Testimoni – Peniaga online juga gemar berkongsi testimoni atau maklum balas dari pembeli yang telah membeli dari mereka sebelum ini. Perhatikan setiap testimoni yang dikongsikan. Rajinkan juga jari untuk mencari di Google, sebab mungkin ada yang berkongsi tentang pengalaman membeli dari peniaga tersebut.

6) Berhati-hati Dengan Tawaran Harga Promosi Yang Tidak Masuk Akal – Kadang kala ada juga peniaga yang menjual barangan tiruan. Mereka akan menawarkan harga yang sangat murah untuk memperdaya pembeli. Kaji dulu barang yang ingin anda beli terutamanya produk kesihatan dan kecantikan.

7) Pastikan Ada Bukti – Bila anda membuat pembelian dengan mana-mana peniaga online, pastikan anda simpan setiap rekod komunikasi antara anda dan peniaga tersebut. Simpan juga bukti pembayaran. Semua ini boleh dijadikan bukti sekiranya peniaga tersebut tidak jujur. Anda boleh membuat laporan jika anda ditipu dan semua rekod yang anda simpan itu boleh dijadikan bahan bukti.

sumber nota wanita
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Aplikasi Edit Gambar & Video Yang Terbaik

Assalamualaikum bloggers.

Saya nak kongsikan beberapa aplikasi yang popular dan terbaik untuk mengedit gambar atau video. Semua ni saya dah cuba gunakannya. Dah keputusannya sangat bagus dan saya suka sangat!!! Tak percaya cuba lah.

 VIDEOSHOW 
Boleh edit video, tambah sarikata, buat video gambar dll
 INSHOT
boleh edit bideo, buat video gambar, boleh jadikan video jadi petak untuk upload di instagram, boleh zoom dll
PICSART
boleh edit gambar, fungsi edit gambar lebih kurang sama dengan photoshop dll
VIVAVIDEO
boleh edit video, boleh tambah subtitle, boleh buat videa gambar dll
PHOTOSHOP
boleh edit gambar, boleh buat gambar bergerak, boleh buat gambar 3D dll 
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.

Bagaimana Saya Mula Pandai Dalam Bidang Merekabentuk Blog?

Asssalamualaikum bloggers.


Ramai yang tanya saya, macam mana saya boleh pandai merekabentuk blog? macam mana saya boleh faham tentang coding? macam mana saya boleh hadap coding?

Sebenarnya saya mula berjinak dalam merekabentuk blog dan coding ni sejak tingkatan dua. Saya belajar dari pakcik google. Saya ada minta tunjuk ajar dengan beberapa blogger terkenal dan faham tentang bagaimana hendak merekabentuk blog dan coding, tapi kebanyakkan sombong dan menghiraukan mesej saya. Saya tak reka cerita, ini berdasarkan pengalaman. Dan saya masih simpan mesej tersebut di facebook saya.

Pada mulanya saya punya rekabentuk blog seperti budak-budak dan memang sangat hodoh dan berat dan tak teratur. bila saya mulua berjinak, saya ubah blog sikit demi sikit sehingga apa yang terjadi sekarang.

Sebenarnya tak susah belajar benda ni kalau ada minat dan tak mengeluh dan juga kena ada sifat sabar. Pandang coding tu macam kau cari benda yang hilang depan mata tapi kau taknampak haha macam tulah. Saya juga tak kedekut ilmu. Saya banyak juga kongsi tutorial blog dengan rakan blogger yang minta saya ajarkan. Kalau korang ada nak tahu apa apa tentang rekabentuk blog, boleh tanya saya di facebook. InshaAllah saya dapat tolong.
Keep Reading (Teruskan Membaca)

Share or Like, thank you.
 
Copyright 2017 Fatin Hazwani | Blogger Designer.