HOMEPAGE
THE AUTHOR
FREEBIES
TUTORIALS
DESIGN PROCESS
PORTFOLIO

Pengasingan sampah, kalau tidak kena kompaun

Assalamualaikum bloggers...

Saya baru tahu pasal pengasingan sampah ni dah berkuatkuasa pada awal Jun 2016 haritu. Dan, negeri saya antara salah satu yang sudah menguatkuasakan pengasingan sampah tersebut.Rasanya belum terlewat untuk kongsi pasal ini.

Pada mulanya bila tahu, rasa marah lah sebab banyak kot plastik sampah nak kena sediakan. Rumah tak besar dan kalau ada banyak sampah gerenti lalat datang hinggap.. Dan keluarga saya bukannya dari orang senang(jgn ingat ada laptop kau nak ckp sng, ni pun laptop percuma). Lepasni, plastik kene banyak stok, tong sampah kena beli. Kenapa tak bagi je terus tong kitar semula? Saya jenis yang tak suka sampah bersepah atau buang sampah merata. Tapi saya sendiri fikir begitu sebab ada jugak kesan negatif pada keluarga yang serba kekurangan.

Tapi, bila dah baca2 tentang pengasingan sampah tersebut, ada bagusnya jugak. Dapat didik orang2 kita betapa pentingnya pengasingan tersebut. Walaupun pada peringkat awal untuk mendidik tentang ini agak liat, inshaAllah lama-kelamaan akan menjadi rutin biasa.






Lepasni memang plastik banyak pakailah. Kena selalu ingatkan keluarga supaya asingkan sampah.
Nak buat-buat lupa pun tak boleh, nanti kena saman satu hal dah.
terima kasih sudi membaca

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen yang diberikan. Jangan lupa datang lagi untuk cerita yang terbaru. Salam sayang dari owner blog

 
Thankyou for visiting | Template made by Fatin Hazwani.